Vertrekschiphol.nl Alle informatie over luchthaven Schiphol

Vertraging

In oktober 2012 heeft het Europese Hof bepaald dat op vluchten met meer dat 3 uur vertraging de luchtvaartmaatschappijen reizigers moeten gaat compenseren voor de geleden vertraging. Deze Europese wet was al in 2009 ingevoerd door de Europese unie, maar luchtvaartmaatschappijen weigerden elke vorm van terugbetaling en gingen massaal tegen deze Europese wet in protest. Het Europese Hof heeft hierop de wet onder de loop genomen en geconcludeerd dat de wet meer dan redelijk is voor consumenten en niet meer dan normaal voor luchtvaartmaatschappijen als zij de vlucht niet volgens het boekje afronden.

Deze uitspraak betekend echter niet dat reizigers pas geld kunnen claimen vanaf oktober 2012. Door het hoger beroep hebben consumenten die in 2009 al een claim in gediend hebben, recht op compensatie. Een claim kan tot 5 jaar na dato en kan variëren tussen de € 125,- en € 600,- per passagier. Daarnaast is de luchtvaartmaatschappij ook verplicht om alle additionele kosten zoals: maaltijden en overnachtingen te vergoeden. Voor een claim volgens de Europese verordening moet u aan de onderstaande zaken voldoen:

  1. Uw luchtvaartmaatschappij heeft de vlucht bevestigd.
  2. U vliegt vanaf een luchthaven binnen de Europese Unie. De luchtvaartmaatschappij maakt in dit geval niet uit;
  3. U vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij uit een land buiten de Europese Unie, naar een land binnen de Europese Unie;
  4. U heeft op tijd ingecheckt voor het vertrek van de vlucht.

In bovenstaande lijst staan allemaal oorzaken die niet aan Schiphol zelf te wijten zijn, maar aan de luchtvaartmaatschapijen of overmacht.

Claim indienen

Indien u claim zich aan deze voorwaarden voldoet, dan heeft u een grote kans op compensatie als u dit aankaart bij een organisatie of de luchtvaartmaatschappij zelf. Er zijn inmiddels vele organisaties die zich juridisch gespecialiseerd hebben in het vorderen van claim bij vertraging. Hou er wel rekening mee dat deze bedrijven altijd een percentage van de claim zullen ontvangen voor bewezen diensten. Wij raden aan om de claim niet zelf uit te voeren. U staat altijd sterker als de claim via een bedrijf wordt ingediend en deze bedrijven zijn op de hoogte van alle laatste feiten. Zelf doet kost vaak meer tijd dan het uiteindelijk oplevert.

Nog geen reacties » Vertraging


Plaats zelf een reactie!

Plaats reactie